GRIGRI umożliwia zjazd na linie pojedynczej, w układzie, który można odzyskać, z zablokowaną żyłą lub na stałej linie.
OSTRZEŻENIA
• Przeczytaj ze zrozumieniem instrukcje użytkowania przyrządów użytych w tej poradzie technicznej zanim zaczniesz ją stosować. Musisz przeczytać i zrozumieć informacje zawarte w instrukcjach użytkowania do zrozumienia tych dodatkowych informacji.
• Opanowanie tych technik wymaga specjalnego szkolenia. Współpracuj z profesjonalistą, aby potwierdzić swoją zdolność do bezpiecznego i niezależnego wykonywania tych technik, zanim spróbujesz zastosować je bez nadzoru.
• Podajemy przykłady technik związanych z Twoją działalnością. Mogą istnieć inne, których tutaj nie opisujemy.
Należy trzymać wolny koniec liny i stopniowo przesuwać dźwignie odblokowującą. Rączka ułatwia regulację zjazdu, ale to ręka na wolnym końcu liny kontroluje jej przesuwanie się.
Zjazd z użyciem liny można wykonać na linie dynamicznej EN 892 lub półstatycznej EN 1891 o średnicy kompatybilnej z tą wskazaną na przyrządzie.
Asekuracja z dołu dla początkujących
Asekuracja z dołu dla poczatkujących, którzy zjeżdżają na GRIGRI (jak również dla wielu innych przyrządów zjazdowych). Ciągnąć linę z dołu można zwolnić lub zatrzymać zjazd. Osoba wykonując tą czynność musi ciągnąć linę ręką, nie wieszając się na linie.
UWAGA: mocne obciążenie wolnego końca liny (hamującego) może spowodować odblokowanie GRIGRI.
W przyrządach GRIGRI + od roku 2017 oraz GRIGRI od roku 2019 może nastąpić odblokowanie, jeśli lina zostanie mocno obciążona pod użytkownikiem. Może mieć to miejsce dla ciężaru odpowiadającego lub przewyższającego ciężar osoby zjeżdżającej w GRIGRI.
Przykłady niebezpiecznych sytuacji:
Ratownictwo od dołu.
Ratownik nie powinien wychodzić bezpośrednio po linie osoby zablokowanej podczas zjazdu.
Asekuracja z dołu, osobą wisząca na linie: osoba wykonująca manewr nie może obciążyć liny swoim ciężarem.
Wiele osób zjeżdżających po kolei, GRIGRI wstępnie wpięte do liny:
Jeśli osoba oczekująca na zjazd ma wpięty przyrząd GRIGRI do liny, istnieje ryzyko, że zostanie on odwrócony, a tym samym odblokowany przez ciężar pierwszej osoby, która zjechała. Nie będzie więc działać, gdy druga osoba będzie chciała rozpocząć zjazd.