Udostępnij
2024-04-15

Zatrzymanie lotu

Zatrzymanie lotu to krótki, ale istotny moment w relacji opartej na zaufaniu między wspinaczem a asekurującym.

picto danger de mortOSTRZEŻENIA

• Przeczytaj ze zrozumieniem instrukcje użytkowania przyrządów użytych w tej poradzie technicznej zanim zaczniesz ją stosować. Musisz przeczytać i zrozumieć informacje zawarte w instrukcjach użytkowania do zrozumienia tych dodatkowych informacji.

• Opanowanie tych technik wymaga specjalnego szkolenia. Współpracuj z profesjonalistą, aby potwierdzić swoją zdolność do bezpiecznego i niezależnego wykonywania tych technik, zanim spróbujesz zastosować je bez nadzoru.

• Podajemy przykłady technik związanych z Twoją działalnością. Mogą istnieć inne, których tutaj nie opisujemy.

W trakcie lotu należy mocno chwycić wolny koniec liny (lina hamująca) jednocześnie ciągnąc ją w dół. Niezależnie od używanego przyrządu, zaciśnięcie dłonią liny na jej wolnym końcu zwiększa tarcie liny w przyrządzie, umożliwiając zatrzymanie upadku.

asekuracja zatrzymanie lotu1

OSTRZEŻENIE: nie łapać liny od strony wspinacza! Nigdy nie puszczać wolnego odcinka (hamującego).

Naucz się zatrzymywać upadki w różnych sytuacjach lub skorzystaj z profesjonalnego szkolenia. W przypadku asekuracji dynamicznej wykonaj mały skok lub krok do przodu, aby zamortyzować upadek wspinacza.

Dobry asekurujący jest w stanie zrobić znacznie więcej niż zatrzymać lot: wie, kiedy wykonać dynamiczną asekurację, a kiedy zatrzymać upadek gwałtowniej, jeśli to konieczne, aby wspinacz nie uderzył w przeszkodę (ziemię, półkę skalną, innego wspinacza…). W momencie odpadnięcia nie ma czasu na podjęcie decyzji czy asekurować dynamicznie czy nie. Dlatego zawsze trzeba być przygotowanym na możliwość lotu wspinacza i być gotowym na jego zatrzymanie

Oto najważniejsze kwestie do rozważenia (lista nie jest wyczerpująca):

– Potencjalna długość lotu i siła upadku (jeśli wspinacz znajduje się daleko od ostatniej wpinki przelotu lub przesunięty względem osi przelotów).
– Ryzyko uderzenia w przeszkodę podczas lotu oraz dostępne miejsce asekuracji dynamicznej.
– Problem długiego lotu w przewieszeniu i zawiśnięcia w oddaleniu od skały.
– Odpowiednie miejsce do asekuracji dynamicznej: asekurujący zostanie pociągnięty w kierunku skały, musi mieć podłoże bez przeszkód, nie może być boso, nie może mieć węzłów na linie…

Zapisz się
do newslettera

Podaj swój adres e-mail i bądź na bieżąco z najnowszymi wpisami.