Udostępnij
2024-02-06

Opuszczanie 150kg – 250kg na I’D S i I’D EVAC z punktu stanowiskowego

Gdy ładunek przekracza 150 kg, kontrola opuszczania staje się bardzo trudna. Zalecane są techniki wspomagające hamowanie.

picto danger de mort OSTRZEŻENIA

• Przeczytaj ze zrozumieniem instrukcje użytkowania przyrządów użytych w tej poradzie technicznej zanim zaczniesz ją stosować. Musisz przeczytać i zrozumieć informacje zawarte w instrukcjach użytkowania do zrozumienia tych dodatkowych informacji.

• Opanowanie tych technik wymaga specjalnego szkolenia. Współpracuj z profesjonalistą, aby potwierdzić swoją zdolność do bezpiecznego i niezależnego wykonywania tych technik, zanim spróbujesz zastosować je bez nadzoru.

• Podajemy przykłady technik związanych z Twoją działalnością. Mogą istnieć inne, których tutaj nie opisujemy.

Przypomnienie czynników wpływających na trudność opuszczania:

  • Zwiększone obciążenie.
  • Zużycie przyrządu I’D S.
  • Średnica i stan użytej liny (nowe liny są zwykle śliskie).
  • Wysokość opuszczania
  • Tarcie w układzie: jeśli ścieżka liny przechodzi przez punkty kierunkowe, występuje większe tarcie niż w przypadku, gdy masa jest bezpośrednio zawieszona.

Techniki poprawiające hamowanie:

  • Używanie liny o średnicy większej niż 10,5 mm.
  • Używanie węzła „półwyblinka” na karabinku kierunkowym.
  • Operacja dwuosobowa (tylko na I’D S przed 2019 r.)

W najbardziej krytycznych sytuacjach, może być konieczne użycie wszystkich trzech technik łącznie.

W przypadku masy do 250 kg zwisającej swobodnie bez punktu kierunkowego:

ID zjazd ze stanowiska 150 250 kg v2 1
ID zjazd ze stanowiska 150 250 kg v2 2

W przypadku masy do 250 kg z punktem kierunkowym:

ID zjazd ze stanowiska150 250 kg 3

Punkt kierunkowy może zwiększyć tarcie w systemie, pomagając kontrolować opuszczanie.

Każde opuszczanie obciążenia przekraczające 150 kg musi rozpocząć się od zastosowania wszystkich technik poprawy hamowania. Jeśli podczas opuszczania występuje zbyt duże tarcie (lekki ładunek, tarcie na punkcie kierunkowym, spęczniała lub brudna lina, która nie ślizga się prawidłowo …), operator może zdecydować o zlikwidowaniu węzła „półwyblinka” na linie.

Ostrzeżenie: w tym przypadku, przy najmniejszej oznace niekontrolowanego przyspieszenia, zaleca się zatrzymanie zjazdu i ponowne wpięcie węzła „półwyblinka”

Zapisz się
do newslettera

Podaj swój adres e-mail i bądź na bieżąco z najnowszymi wpisami.