Jak skontrolować swoją uprząż wspinaczkową?
Czy pamiętacie kiedy ostatni raz sprawdziliście waszą uprząż wspinaczkową? Czy wiecie ile ma lat i czy trzeba ją wycofać z użytkowania? Wspinacz jest odpowiedzialny za kontrolę swojego sprzętu przed i po każdym użyciu, by zmniejszyć ryzyko związane z uprawieniem wspinaczki. Jeżeli uprząż nosi ślady nieoczekiwanego zużycia, należy przestać jej używać do czasu gdy kompetentna osoba przeprowadzi dogłębną kontrolę.
fot Petzl - Lafouche
Petzl zaleca wykonanie dokładnego sprawdzenia uprzęży przez osobę kompetentną przynajmniej raz na rok. Przed powrotem na ściankę czy w skały możecie sami przeprowadzić kontrolę waszej uprzęży w 14 punktach kontrolnych, by upewnić się czy nadaje się nadal do użycia.
Możecie ściągnąć oficjalną procedurę kontroli i kartę kontrolną ze stron produktów na www.amc.com.pl. Podczas kontroli należy określić stan każdego sprawdzanego punktu: Stan dobry (D) Obserwować (O) Naprawić (N) Wycofać z użytkowania (W) Nie dotyczy (N/A)
Krok 1: wiedzieć w jakich warunkach uprząż była używana i zidentyfikować wszystkie „nietypowe” zdarzenia podczas jej użycia (przykłady : odpadnięcia, ekspozycja na ekstremalne temperatury, modyfikacje wykonane poza fabrykami producenta...).
Krok 2: Sprawdzić czytelność numeru seryjnego oraz oznaczenia CE. Uwaga: oznaczenia numerów indywidualnych uprzęży mają dwa formaty. Poniżej więcej informacji dotyczących rodzaju kodowania.
Krok 3: Upewnić się czy maksymalny czas życia uprzęży, 10 lat, nie zastał przekroczony.
Krok 4: Porównać z nową uprzężą, by upewnić się czy nie było żadnej modyfikacji lub czy nie brakuje jakiegoś elementu.
Krok 5: Sprawdzić stan pasa i taśm udowych, połączenie taśmy udowe/pas, szelki (jeżeli są) pod kątem przecięć, uszkodzeń, wybrzuszeń oraz zużycie spowodowane użytkowaniem, wysoką temperaturą, kontaktem ze środkami chemicznymi. Pamiętać o tych fragmentach, które są niewidoczne - pod klamrami i punktami wpinania.
Krok 6: Skontrolować stan szwów (od góry i od dołu). Sprawdzić czy są przecięte, wyciągnięte lub zużyte włókna. Szwy bezpieczeństwa mają inny kolor włókien niż włókna taśmy.
Krok 7: Sprawdzić stan pętli do asekuracji (centralnej) pod kątem przecięć, wybrzuszeń, uszkodzeń i zużycia związanego z użytkowaniem, temperaturą, środkami chemicznymi.
Krok 8: Sprawdzić stan taśm punktów wiązania (występowanie przecięć, wybrzuszeń, uszkodzeń i zużycia związanego z użytkowaniem, temperaturą, środkami chemicznymi). Niektóre uprzęże (na przykład SIMBA, LUNA, SELENA, ADJAMA, SAMA) posiadają wskaźnik zużycia na dolnym punkcie wiązania. Jeżeli taki wskaźnik pojawi się należy wycofać uprząż z użytkowania.
Krok 9: Sprawdzić stan klamer do regulacji (brak pęknięć, śladów uszkodzeń, zużycia, deformacji, korozji...).
Krok 10: Sprawdzić prawidłowe ustawienie taśmy w klamrach (brak skręceń).
Krok 11: Sprawdzić prawidłowe działanie klamer.
Krok 12: Sprawdzić stan wyściółki na pasie biodrowym, taśmach udowych, (brak przecięć, śladów zużycia, rozerwania...).
Krok 13: Sprawdzić stan szlufek elastycznych i tylnych łączników (brak przecięć, śladów zużycia, rozerwania...).
Krok 14: Sprawdzić stan uchwytów sprzętowych (brak przecięć, śladów zużycia, rozerwania...).
Jeżeli w wyniku kontroli jeden z elementów waszej uprzęży zostanie oznaczony „Do naprawy” mocno zalecane jest zaprzestanie używania uprzęży do czas u wykonania niezbędnych napraw. Jeśli jeden z elementów uprzęży zostanie zakwalifikowany jako „Wycofać z użytkowania”, należy uprząż zniszczyć, by uniknąć dalszego użycia i kupić nową uprząż.